tiistai 13. elokuuta 2013

Kesäinen päivä rannalla

Heräsin todella lauantai aamuna klo.9.15 kaverin soittoon ja ilmoitukseen että juna Oostendeen lähtee klo.10.24. Eikun menoks!

Ollaan tässä varmaan viimeinen kuukausi mietitty että haluttaisiin mennä Belgian rannikkolle ja hieman rannalle makoilemaan mutta aina kun ollaan päätetty menevämme niin sitten keli onkin ollut huono. Nyt kuitenkin todettiin että lähdetään vaikka keli olis mikä koska voihan rannikolla olla paremmat kelit.

Oltiin päätetty nimenomaan suuntaavamme Oostendeen jonne on suora yhteys Brysselistä. Juna matkustaa samaan suuntaan Ghentin ja Bryggen kanssa. Matka kestää sellaisen 1,5 h että kyllä siinä saikin jo kymmenen jälkeen lähteä että oltais perillä puolenpäivän aikaan.

Belgialainen työkaveri vakuutti että Oostende on ruma. Siellä on rumia taloja, ranta on ruma, kaupunki on ruma. Ainut hyvä asia oli kuulemma kalaruuat. Jep, jep, me päätettiin kuitenkin uhmata tätä synkkää kuvaa ja lähteä katsastamaan tämä ruma kaupunki. Kuulemma lähellä sijaitseva Knokke on todella nätti ja mitä lähemmäksi Hollannin rajaa menee niin sitä rikkaammaksi ja nätimmiksi kaupungit muuttuu.

Saavuttiin todella Oostendeen puolenpäivän jälkeen ja ei se nyt niin paha ollut kuin me kuviteltiin. Okei, rannalla olevat betonimöykky talot eivät todellakaan ollut niitä kauneimpia mutta kaupunki oli aika eläväinen ja ranta oli ihan siisti. Ei se nyt super ruma ollut, mutta ei se kyllä kauneinkaan ranta ollut. Kävi vähän sääliksi Oostenden mainetta :)  Toisaalta taas, en kyllä sitä ehkä itse suosittelisi vierailukohteeksi ellei ole paljon aikaa ja halua välttämättä nähdä merta ja mennä rannalle pötköttämään.

Kuitenkin, kaiken tämän palopuheen jälkeen meillä oli ihan kiva päivä! Keli oli paljon parempi kuin Brysselissä ja itseasiassa iltapäivällä paistoi jo aurinko! Nautittiin auringosta ja kuvailtiin merimaisemia ja mä sain Infernon luettua loppuun.

Myöhemmin iltapäivällä alkoi maha jo kurnimaan sen verran joten päätettiin maistaa sitten niitä kalaherkkuja. Tuossa rannan läheisyydessä oli pitkä rivi tuollaisia kojuja jotka myi erilaisia kalaherkkuja todella sopuhintaan. Olimme jo menomatkalla kuolanneet katkarapuvartaiden perään jotka oli kuorutettu valkosipulikastikkeella. Kuulostaa hyvältä eikö?

Noh, oltiin ihan innoissamme ostoksistamme ja käveltiin sataman reunalle istuskelemaan. Otettiin ensimmäinen puraisu näistä ihanista katkaravuista....Ja molempien suut vääntyi hirveään irvistykseen! Ne ei siis ollut oikeita katkarapuja nähneetkään (vaikka niitä sillä nimellä myytiin), vaan pikemminkin ne muistutti koostumukseltaan niitä raputikkuja joita laitetaan sushin väliin. Me ei vaan pystytty syömään niitä, ne oli niin puuromaisia. Ei tässä vielä kaikki, tehtiin lähtöä ja laskin hetkeksi mun lautasen maahan että pääsin itse ylös sotkematta vaatteitani ja eikös varmaan 10 lokkia hyökännyt heti sen lautasen kimppuun. Inhoan lokkeja.

Jotta toivuttiin ruokapettymyksestä mentiin ensimmäiseen ravintolaan josta mä sain tilattua crepin. Heti helpotti ja sai sen omituisen maun suusta pois!

Lähdettiin takaisin Brysseliin päin jo viiden jälkeen ja mä suuntasin suoraan kaverille nauttimaan kesäillasta. Onneksi toisaalta en ollut syönyt paljon koska me grillattiin vaikka mitä herkkuja ja napa raikui sen jälkeen. Ei ole kyllä grilliruuan voittanutta! Hieman vielä kesäistä sangriaa siihen sivuun niin kyllä taas oli tyytyväinen olo! Olisi tehnyt melkein mieli jäädä vaan tuohon terassille istuskelemaan mutta onneksi ilta viileni sen verran että jaksettiin lähteä jatkamaan iltaa keskustaan.

Eli toisinsanoen taas vallan mainio kesäpäivä tuli vietettyä! Hyvä niin, koska nyt on ilmat taas selkeästi viilenneet!

1. Ihanaa, että oot saanut nauttia kesästä sielläkin vaikka alku oli niim harmaa! Terkkuja Hki-Vantaalta, täällä on ihan kuollutta. Onneksi on sentään ilmanen wifi. Tulin kerrankin ajoissa kun viimeks meni juoksuks ja nyt sitten onkin liikaa aikaa. :)

1. No todellakin, ihana että kesä vihdoin tuli! Ehkä se on parempi olla kentällä hieman aikaisemmin kun juosta hiki hatussa, ja toisaalta mikäs siinä odotellessa kun on ilmainen wifi :D